Wanten breien op een rondbreinaald

Wanten breien op een rondbreinaald

Het breien van wanten, handschoenen of sokken leek me altijd al leuk maar ik werd afgeschrikt door die vier of vijf naalden die je daarvoor nodig hebt. Ik vouw mijn breiwerken voortdurend op, neem ze mee in een tas of leg ze in een la. Met zoveel breinaalden gaat dat sowieso mis. Ik ben opzoek gegaan naar andere manier om rond te breien en kwam dit blog tegen. Ze breit hier sokken maar de techniek voor het rondbreien van wanten is eigenlijk hetzelfde. Het instructiefilmpje van Garnstudio biedt nog wat meer duidelijkheid. Zoals met alle breitechnieken en -steken: zodra je het onder de knie hebt is het echt een makkelijk kunstje.

Ruim een jaar geleden gaf ik deze sjaal aan een vriend. Hij grapte dat hij er wel bijpassende handschoenen bij wilde dus deze heb ik een tijdje geleden gebreid.

Breien

Voor de handschoenen heb ik gebruikt:

  • 1/8e bol Phildar Partner 3.5, kleur: minerai 0107
  • 1,5 bollen Phildar Partner 3.5, kleur: noir 0067
  • Rondbreinaald 3,5 mm
  • rondbreinaald 4 mm

Patroon

Ik heb dit patroon van Veritas gebruikt om de handschoenen te breien. Omdat ik ze voor mannenhanden heb gemaakt, een rondbreinaald heb gebruikt en een ander patroon heb gebreid, heb ik het patroon iets aangepast. Dit is mijn versie. Moeite met de eerste twee stappen? Kijk nog eens op het blog van Sasha voor een wat uitgebreidere uitleg.

  1. Zet 58 steken in het zwart op rondbreinaald nr 3,5. Tel de steken tot de helft en haal de flexibele draad van de rondbreinaald door de 29 steken heen zodat de op de andere naald komende te zitten. Trek dan de achterste naald (de naald waar de steken zich bevinden met het garen eraan) los zodat je hiermee kunt breien. De steken die je niet gebruikt blijven dus in het midden op de flexibele draad rusten.
  2. Ga nu breien in boordpatroon: eerst de 29 steken op de ene naald, en wanneer deze klaar zijn schuif je de losse steken (die hiervoor op de flexibele draad zaten) door naar de naald. Brei dan de andere 29 steken zodat je rond bent. Je eerste naald is af! Let op: brei de eerste steek van een nieuwe naald altijd extra strak zodat de steken mooi op elkaar aansluiten.
  3. Herhaal dit gedurende 9 naalden in boordpatroon.
  4. Brei dan 3 naalden grijs, vervolgens 3 naalden zwart, dan weer 3 naalden grijs en eindig met 3 naalden zwart.
  5. Ga verder met rondbreinaald nr 4, terwijl je in de eerste rij 10 steken – verdeeld over het volledige aantal steken – vermindert. Er blijven dan nog 48 steken over.
  6. Brei 6 naalden in tricotsteek en begin dan op naald nr 4 met de duim op de volgende manier:
  7. 24 steken breien (dus 1 rondbreipen), 1 steek meerderen (door de tussendraad van de vorige rij op te nemen), 1 steek normaal breien, terug 1 steek meerderen en 23 steken verder breien (de losse steken afmaken dus).
  8. De volgende toer normaal breien en zo verder breien terwijl je 7 x 2 steken vermeerdert.
  9. Je hebt nu 17 steken voor de duim, die je op een hulpdraad rijgt
  10. Verder in het rondbreien gedurende 40 toeren en beginnen verminderen als volgt: *3 steken breien, 2 steken samen* en dit herhalen gedurende de hele toer.
  11. Volgende toer recht breien.
  12. De volgende toer: *2 steken breien, 2 samen nemen* en dit voor de hele toer herhalen.
  13. Volgende toer: 2 aan 2 de steken samen breien gedurende de hele toer en zo verder het rondbreien tot je nog 8 steken over hebt.
  14. Draad door de steken halen en toe rijgen aan de binnenkant.
  15. Draad vastknopen aan binnenkant van de want.

DuimWanten breien op een rondbreinaald: de duim

  1. De 17 steken van de duim terug opnemen op de rondbreinaald nr 4 en verder breien terwijl je nog eens 3 steken aan de achterkant van de duim erbij opneemt.
  2. Dus voor de duim heb je nu 20 steken in het totaal.
  3. Verder in tricotsteek breien in het rond tot er een totale hoogte is van 6 cm.
  4. Brei alle steken 2 aan 2 samen.
  5. Volgende toer recht breien en dan terug 2 aan 2 steken samen breien.
  6. Draad afknippen en door de rest van de steken rijgen en toesnoeren.
  7. Draad vast maken aan binnenkant van de duim.

Brei je tweede want als rechterwant. Het enige verschil is bij punt 7: 23 steken breien (je blijft dan nog op je eerste pen), 1 steek meerderen (door de tussendraad van de vorige rij op te nemen), 1 steek normaal breien, terug 1 steek meerderen en 24 steken verder breien (de andere pen op de rondbreinaald afbreien). Hierdoor komt je duim ietsje anders te zitten en past hij beter om je rechterhand.

Wanten breien op een rondbreinaald

Advertenties

2 gedachtes over “Wanten breien op een rondbreinaald

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )