Quinoasalade met avocado en feta

Quinoasalade

Quinoa is een, inmiddels al niet meer zo nieuwe, hype waar voortdurend over geschreven wordt in hippe magazines. Het zou een superfood zijn, bomvol eiwitten, mineralen en vitamines. Een beetje zelf-respecterend biologisch vegetarisch thuiskok kookt hier al jaren mee. En kenners corrigeren elkaar half-grappend dat ‘het eigenlijk als “kien-wa” uitgesproken moet worden’ (om vervolgens toch over “kie-no-a” verder te praten).

Nu sta ik wat nuchter in deze hele hype omtrent superfoods, maar ik was toch benieuwd naar wat er zo speciaal is aan quinoa. En ik ben om. Ten eerste is het echt lekker, en ten tweede is het doordat de eiwitten erin snel door het lichaam worden opgenomen een heel goede aanvulling op een vegetarisch dieet. Ik probeer mijn weg nog een beetje te vinden in de wereld van vleesvervangers en dit vind ik echt een fijn product!

Quinoa is eigenlijk een zaad, maar wordt in bereiding vaak gebruikt als (vervanging van) een graansoort. Mocht je wat minder van deze superfood gecharmeerd zijn dan kun je ‘m prima vervangen door couscous.

Wanneer de salade af is denk je waarschijnlijk dat je wel twee schalen in je eentje op kan. Schijn bedriegt. Door de kikkererwten, quinoa en feta vult ‘ie veel sneller dan je denkt.

Oh ja, de salade is heerlijk en in een handomdraai te maken, maar mocht je nu ruim de tijd hebben, maak ‘m dan een paar uur of zelfs een dag van te voren. Dan hebben de smaken meer tijd om te mengen en wordt ‘ie nóg lekkerder!

Ingrediënten (3 pers)Ingrediënten Quinoasalade

  • 120 gram quinoa
  • kleine ui
  • kikkererwten
  • 200 gram cherrytomaatjes (of 3 trostomaatjes)
  • 1 avocado
  • 150 gram feta,
  • klein handje kleingesneden verse peterselie
  • peper
  • Dressing: sap van een halve citroen, 2 eetlepels olijfolie, kleine theelepel gedroogde oregano, kleine theelepel gedroogde (of verse!) basilicum, half fijngesneden knoflookteentje.

Bereiden

Kook de quinoa ongeveer 10-15 minuten in 300 ml water, tot deze droog en luchtig is. Laat het vervolgens afkoelen in een schaal. Maak de dressing voeg deze toe aan de afgekoelde (of lauwe, mag ook) quinoa. Snij de tomaatjes en avocado in blokjes en voeg deze, samen met de peterselie, kikkererwten en gebrokkelde feta ook toe aan de quinoa. Roer de ingrediënten voorzichtig door elkaar, en breng eventueel op smaak met peper.

Quinoasalade

Eet smakelijk!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s